بازار تاریخی اصفهان با سراهای تاریخی و وجود اصنافی نظیر کارگاههای طلاسازی و منسوجات پارچهای در معرض خطر آتش سوزی قرار دارد.
به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، اصفهان را نصف جهان خواندند و میدان تاریخی نقش جهان را نگین انگشتری آن دانستند، اما در روی دیگر سکه خبری از آن جلال و شکوه عالیقاپو یا گنبد مسجد شیخ لطفالله نیست. در آن سوی این زیبایی بیکران و دریای بینظیری از هنر و تمدن ایرانی اسلامی، گرگی در تاریکی خفته و خود را زیر این عبای پر رنگ و لعاب پنهان کرده است.
درست در همان میدان جهانی ایران و دومین میدان بزرگ جهان، هشت کیلومتر بازار تاریخی اصفهان قرار دارد، بازاری که شاه عباس صفوی کاسبان را به آنجا آورد و هنوز کسبه اصلی شهر از آن رخت بر نبستهاند. نه تنها کسبه هنوز در بازار تاریخی اصفهان حضور دارند و از رونق آن چیزی کم نشده، بلکه هنوز کاسبهای اصفهان بر دوش مغازهها و سرقفلیهای صفوی و قاجار سوارند.
در سراها و تیمچههایی که روزی کاروانیان بیگانه را قدم بر آنها میگذاشتند و روزی گردشگران خارجی، حالا تبدیل به انبارها، کارگاهها و عمده فروشیهایی شدند و برخی از آنها شکوه و عظمت قبلی خود را از دست دادند. در گوشه گوشه بازار تاریخی اصفهان پر است از این سراها و تیمچهها و مغازهها که هر کدام خروارها جنس از لباس و پارچه و طلا گرفته تا چیزهای دیگر انبار کردهاند.
داستان این مغازهها و بازار، اما از یک جایی خطرناک میشود؛ جایی که نگاهی به اوضاع امنیت دکانها بیندازیم و صحنههای دلخراش بازار تبریز جلوی چشممان آید. بلندترین بازار تاریخی جهان که دوبار، یک بار در ۱۳۸۸ و بار دیگر در سال ۱۳۹۸ سوخت و زنگ خطری برای دیگر بازارهای تاریخی ایران شد.
برای بررسی وضعیت ایمنی بخشهای مختلف بازار اصفهان به خصوص در بخش شمال شرقی این بازار که مرکز تجمع اصنافی نظیر پارچه فروشیها و انبارهاست و دسترسی به آن دشوارتر از دیگر بخشها است؛ با سرآتشیار علیرضا شکرانیپور، فرمانده پایگاههای ۹ و ۱۷ آتشنشانی (پایگاههای بازار اصفهان) همراه شدیم.
دروازه اشرف
اولین مشکل، دسترسی خودروهای امدادی به بازار
بازدید از ایستگاه آتشنشانی شماره ۱۷ که در کوچه مشیر یخچال و دیوار به دیوار بازار است آغاز شد، جایی که با دروازه اشرف تنها شاید صد متر فاصله داشته باشد، اما گذر از آن کیلومترها به نظر میرسد. انبوه رگالها و اجناس بیرون از مغازهها، خودروهای پارک شده و موتورسیکلتهای گوشه و اطراف راه را برای خودرو امدادی سد کرده است.
از این روی گذر خودروی امدادی از درب ایستگاه آتشنشانی تا دروازه اشرف که ورودی خودروهای امدادی به بازار بوده، خود اولین معضل است. یکی از دلایل آن عدم رعایت ساعات بارگیری و تخلیه بار توسط کسبه و بینظمی شدید کوچه یخچال است و احتمالاً به همین دلیل شهرداری اصفهان در صدد جابهجایی صنف لوازم خانگی از این کوچه به جایی حومه شهر است.
شکرانیپور در این باره میگوید: بارگیریها باید از پنج عصر تا نیمه شب انجام شود، اما همواره در طول روز وانتها و دیگر خودروها برای بارگیری و تخلیه بار به کوچه یخچال و نزدیک دروازه اشرف میآید و راه برای خودروهای آتشنشانی بسته میشود. پارک بیمورد خودروها، چیده شدن اجناس در بیرون مغازه، ازدیاد و بینظمی موتور سیکلتها و غیره همه و همه راه را برای عبور خودروهای آتشنشانی به بازار بسته است.
او خبر از پیاده راه شدن گذر مشیر یخچال در آیندهای نزدیک میدهد و اظهار میکند: در آخرین جلسهای که در شهرداری منطقه سه برگزار شد، قرار بر این شد که گذر مشیر یخچال بر روی خودروها بسته و این گذر به صورت کامل پیاده رو شود و تخلیه بار نیز از ساعت ۱۰ شب تا پنج صبح انجام شود.
- ۰۰/۰۷/۲۴